Kajian Tindakan 2

KAJIAN TINDAKAN  2 
 ALL ISLAND LIBRARY 2015


( MENINGKATKAN  TAHAP  PENGGUNAAN PUSAT  SUMBER  SEKOLAH
 DALAM KALANGAN WARGA SMKPN  )

(DIJALANKAN SELEPAS PELANCARAN PUSAT SUMBER SEKOLAH 2015 PADA 15 FEB 2015 YANG LALU
& KAJIAN DILAKUKAN TERHADAP 100 ORANG RESPONDEN PADA 20 FEB – 21 MAC 2015 )




DISEDIAKAN OLEH :
ENCIK MOHD SOBRI MOHD ROSDI
GPM SMK PULAU NYIOR


( MENINGKATKAN  TAHAP  PENGGUNAAN PUSAT  SUMBER  SEKOLAH
 DALAM KALANGAN WARGA SMKPN  )
OLEH : EN MOHD SOBRI BIN MOHD ROSDI
ABSTRAK:
Pusat Sumber SMK Pulau Nyior (PSS) terletak di tingkat 1, Blok D. Blok D adalah blok atau bangunan yang sebenarnya strategik  dalam kawasan sekolah.Namun begitu , persoalan pertama yang bermain di minda saya ialah mengapa pelajar dan warga sekolah jarang ke PSS dan tidak menggunakan perkihdmatan yang ada di PSS. Pada waktu-waktu lain, contohnya pada waktu rehat atau waktu selepas P&P, para pelajar amat jarang ke PSS Saya juga telah membuat tinjauan awal berdasarkan Rekod Penggunaan PSS pada bulan Januari 2014, hanya 138 orang murid sahaja daripada 1500 murid yang ada di sekolah ini. Hasil soal selidik didapati bahawa daripada jumlah itu, hanya 3 orang sahaja yang datang ke Perpustakaan Sekolah atas inisiatif sendiri. Justeru, kajian yang dijalankan ini membawa pendekatan yang berbeza dari langkah yang telah diambil sebelum ini bagi mendekatkan murid dengan PSS melalui program Transformasi PSS 2015. Saya telah memilih 100 orang murid secara rawak daripada tingkatan satu hingga tingkatan lima sebagai kumpulan sasaran kajian. Kajian yang dijalankan ini menggunakan kaedah semakan dokumen yang lalu, pemerhatian dan soal selidik. Melalui kajian ini diharapkan murid-murid lebih dekat dengan PSS disamping dapat memanfaatkan PSS dengan meminjam buku, mengulangkaji atau membaca buku dan menggunakan perkhidmatan yang ada di PSS ini. Saya ingin menerapkan konsep  SEKOLAH DALAM  PUSAT SUMBER  DAN PSS MACAM- MACAM ADA apabila kajian ini berjaya kelak.
2.0  FOKUS KAJIAN
Kajian yang dijalankan adalah berfokus kepada usaha-usaha yang kreatif dan inovatif kearah mendekatkan murid dengan Perpustakaan Sekolah. Permasalahan yang telah dinyatakan sebelum ini harus segera ditangani untuk kepentingan warga sekolah iaitu murid khususnya dan saya sebagai Guru Perpustakaan Media adalah orang yang bertanggungjawab mengubah paradigma dan mencetuskan satu perubahan baru melalui program yang telah dirancang iaitu Transformasi PSS 2014.
3.0 OBJEKTIF KAJIAN
3.1  Objektif Umum
Kajian ini bertujuan untuk mencari jalan penyelesaian kepada masalah penggunaan PSS dalam kalangan warga SMK Pulau Nyior.
 3.2 Objektif Khusus
Objektif Khusus kajian ini adalah:
1.      Mencetuskan inisiatif baru yang berbeza berkonsepkan  SEKOLAH DALAM PUSAT SUMBER   dan PSS MACAM-MACAM ADA.
2.      Menarik minat 100 orang murid berkunjung ke PSS melalui program Meraih Anugerah dengan memberikan sijil Anugerah Pengunjung Bertuah  , Anugerah Pembaca Buku Aktif serta Anugerah Peminjam  & Penyewa Buku Aktif.
3.      Menggalakkan murid memanfaatkan PSS melalui projek sudut-sudut menaraik dalam PSS dan Koleksi Bistari  sekaligus melahirkan rasa prihatin murid terhadap PSS dengan menyediakan bahan bacaan yang berkualiti.
4.      Memastikan warga SMKPN menggunakan segala kemudahan PSS yang disediakan.

4.0 KUMPULAN SASARAN
Kumpulan sasaran adalah terdiri daripada 100 orang pelajar. Kumpulan pelajar yang terpilih sebagai responden ini adalah terdiri daripada 15 orang pelajar dari setiap tingkatan iaitu dari tingkatan satu hingga tingkatan lima yang dipilih secara rawak.Dan selebihnya ialah daripada guru – guru dan kakitangan sokongan sekolah.
5.0 HASIL DAPATAN
Soalan  1
Daripada 100 orang responden , didapati bahawa seramai 60 mengatakan PSS SMKPN berada dalam keadaan yang CEMERLANG.Sejumah 20 responden mengatakan  PSS ini berada dalam SANGAT BAIK.Dan selebihnya untuk jawapan BAIK.



PERKARA
BILANGAN RESPONDEN
Pinjaman Novel
30
Pinjaman Komik
12
Percetakan
12
Sudut Internet
45
Ruang Bacaan Lebih
3
Sudut Permainan
13
Boleh Tonton TV
10
Audio Visual
1
JUMALAH
100



Soalan  2

Daripada 100 orang responden , berikut merupakan data yang dikutip bagi saolan no 2  yang berkisar mengenai perkhidmatan yang warga SMKPN inginkan dari PSS ini :



Soalan  3
Daripada 100 orang responden , berikut merupakan data yang dikutip bagi saolan no 2  yang berkisar mengenai bahan bacaan lain yang lain yang lebih menjadi keperluan kepada warga  SMKPN ini :
PERKARA
BILANGAN RESPONDEN
Novel  
60
Majalah
12
Komik
28
Lain-lain : Bahasa Cina
10
JUMLAH
100


                                               
Soalan  4
Berikut  merupakan antara jawapan yang diberikan oleh para responden bagi soalan ke 4 iaitu soalan mengenai cadangan / penambaikan terhadap struktur PSS ini.
·         Memasang Astro
·         Pendingin Hawa
·          Wifi
·         Buku terbaru
·         Tambah kerusi / meja
·         Coffee corner untuk staff
·         Ruang yang lebih selesa
·         Tambahkan lagi permainan
·         Membina kolam ikan di depan PSS
·         Menambahkan lagi bilangan PC di PSS
·         Buat promosi @ iklan PSS supaya para waris tahu semua program PSS.
·         Banyakkan buku agama , pendidikan dan kemahiran.
·         Kurangkan novel-novel cinta.
·         Galakkan waris meminjam buku / novel.
·         Menambahkan bilangan novel
KESIMPULAN :
Secara tuntas dan konklusinya , dapat disimpulkan bahawa kajian tindakan seperti inilah yang memainkan peranan yang amat penting kepada perkembangan struktur  PSS yang baru ingin berkembang seperti PSS SMK PUALU NYIOR  ini.Kerjasama yang diberikan oleh semua pihak sepanjang berlangsungnya sesi kajian tindakan kajian ini amatlah dihargai dan sebenarnya mereka inilah yang menjadi  titik tolak kepada pembangunan PSS.Di akhir soalan yang dikemukan , kami mendapati bahawa semua cadangan dan idea yang diberikan cukup menarik dan  akan membantu kami bagi menarik minat yang lebih para pelajar  dan warga sekolah amnya untuk datang ke PSS .Percayalah bahawa PSS yang berkonsepkan PUSAT SUMBER DALAM SEKOLAH ini mampu menjadikan warga sekolah yang sentiasa mempunyai ilmu pengetahuan dan mendekatkan diri dengan perkembangan teknologi maklumat.
BIBLIOGRAFI
Jabatan Pelajaran Negeri Wilayah Persekutuan(2010). Koleksi Pelaporan Kajian Tindakan Kepimpinan dan Pengurusan Sekolah 2010, Kuala Lumpur.
Cetakan dan Rekabentuk Ethral Art Design

No comments:

Post a Comment